Akoestiek in een kantoortuin

Werken op afgeschermde werkplaatsen en in gesloten kantoorkamers? Dat gebeurt vrijwel niet meer sinds de jaren ’90, met de opkomst van de kantoortuin. Door letterlijk de scheiding (muren) tussen werknemers te verwijderen, willen bedrijven en organisaties een prettiger werksfeer creëren met meer creativiteit en sociale interactie. En inderdaad, werknemers praten meer met elkaar. Maar of dat de productiviteit en tevredenheid ten goede komt?

In 1936 ontwierp de Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright het Johnson Wax Headquarters, een van ‘s werelds meest bekende kantoortuinen. Een vernieuwend concept en misschien wel het begin van de ‘nieuwe’ bedrijfstrend. Maar al snel kwam Lloyd Wright erachter dat zo’n open werkplek – met een continue geroezemoes van kletsende mensen en rinkelende telefoons – resulteerde in geluidsoverlast. Hij plaatste rubberen vloeren, kurk onder de balkons en verplaatste de lawaaierige apparaten naar een aparte ruimte. In de hoop de akoestiek te verbeteren.

Van gezellig communiceren tot gestrest concentreren

Een kantoor wordt een kantoortuin genoemd als meer dan twaalf medewerkers in dezelfde ruimte werken, zonder scheidingswanden. Het voordeel? Communiceren is eenvoudig, laagdrempelig en dus gezellig. Daarmee stuiten we direct op het (grote) nadeel: een rumoerige werkomgeving met een negatief effect op de productiviteit en tevredenheid van werknemers. Uit onderzoek van het Deense Ministerie van Werkgelegenheid blijkt zelfs dat werknemers uit open kantooromgevingen zich twee keer zo vaak ziekmelden!

Waarom werkt het niet?

Meer dan twee derde van de werknemers is ontevreden met de akoestiek in een open kantoor en meer dan een derde geeft aan wel eens aan naar huis te zijn gegaan om verder te werken (Leesman Index, 2014). We zijn 24/7 bezig met geluid, omdat we het niet kunnen filteren. Onze oren blijven geluid opvangen waarna onze hersenen het verwerken. Daardoor verliest een werknemer gemiddeld dagelijks 86 productieve minuten als gevolg van afleiding door geluid. En dat is VEEL – want acht op de tien werkt in een kantoortuin.

Oplossingen voor een goede akoestiek in een kantoortuin

Het beste is om – voor de bouw en tijdens de ontwerpfase van een kantoor – prioriteit te stellen aan een goede akoestiek. Laat werknemers bijvoorbeeld kiezen uit verschillende werkplekken door meerdere ruimtes te creëren. Helaas gebeurt dit vrijwel nooit, met het gevolg dat werkgevers akoestische problemen pas aanpakken nadat het kantoor al in gebruik is genomen.

Gelukkig zijn er mogelijkheden om de akoestiek in een kantoortuin te verbeteren. Zo kan het plaatsen van een goed absorberend plafond de galm verminderen. Het effect hiervan is het grootst als het plafond boven de werkplekken wordt geplaatst, zo dicht mogelijk bij de werknemer. Ook het plaatsen van bureauschermen draagt enorm bij aan het tegengaan van geluidsoverlast.

Het maatwerk van Incatro

De bureauschermen van Incatro worden tussen bureaus geplaatst en hebben normaliter een profiel van 90mm. Maar soms passen deze panelen niet, zoals in de kantoorruimte bij een van Incatro’s klanten, die gebruik maken van v-vormige bureaus.

In zulke gevallen levert Incatro maatwerk. Incatro maakte een 57mm – enkelzijdige – panelen en bouwde deze om tot bureauschermen met speciale tafelklemmen. Normaal gesproken is de achterzijde van een paneel niet afgewerkt, omdat deze veelal tegen een wand wordt geplaatst. Maar voor deze klant werd ook de achterzijde bekleed met stof. Ook werden er witte ARTwalls en ARTceilings geplaatst om galm te absorberen. De vergaderruimte werd aangekleed met een ARTwall met fotoprint.

Feedback Company
9.1
★★★★★ ★★★★★